Aktualitātes

Gandrīz puse jauno Instagram lietotāju no Latvijas vēlētos piekopt tādu pašu dzīvesveidu kā ietekmētāji

Marija Vorkule
A.W.Olsen & Partners projektu vadītāja

Mutvārdu tirgvedības asociācijas (WOMMA) starptautiskais pētījums liecina, ka mūsdienu patērētāji arvien biežāk izvēlas smelties iedvesmu un ieteikumus no tiešsaistes ietekmētājiem, nevis lūgt padomu paziņām, kā arī vairāk uzticas ietekmētājiem un uzskata viņus par kompetentākiem un spējīgiem saprotami izskaidrot, kā darbojas kāda prece un kā to lietot. Tomēr starptautiskie pētījumi ne vienmēr atspoguļo vietējās tendences, tāpēc komunikācijas aģentūra A. W. Olsen & Partners aptaujāja 18 līdz 35 gadus vecus Latvijas iedzīvotājus, lai noskaidrotu viņu viedokli un uzticēšanās līmeni ietekmētājiem. 

Saskaņā ar starptautiskā pētniecības un konsultāciju uzņēmuma Gartner datiem nepazīstamu personu (ietekmētāju) ziņas sociālajos tīklos iespaido 84 % milleniāļu patēriņa izvēli. Savukārt Latvijā vairāk nekā ¾ respondentu (77 %) norādīja, ka ir bijis gadījumus, kad ietekmētāja ziņa viņus ieinteresēja un izraisīja tādas pašas vai līdzīgas preces pirkumu. Turklāt 50 % respondentu apzināti ieklausās ietekmētāju viedoklī, kad plāno pirkt kosmētiku, bet, iegādājoties apģērbu un citus garderobes priekšmetus, Instagram slavenību ieteikumus ņem vērā gandrīz trešdaļa (27 %) jauno Instagram lietotāju no Latvijas. Vairums to izskaidro tādējādi, ka ietekmētāju padomi viņiem atvieglo dzīvi — tā ir atbildējis 41 % respondentu.

Precizējot, ko tieši vairāk ņem vērā Latvijas iedzīvotāji, kad pērk apģērbu un kosmētiku, noskaidrojās, ka uzticēšanās emuāristiem un mikroietekmētājiem ir ievērojami lielāka nekā klasiskajām slavenībām. Piemēram, izvēloties garderobes priekšmetus, emuāristiem vairāk uzticas 18,6 % aptaujāto, bet slavenībām — 11,7 %. Attiecībā uz kosmētikas līdzekļu izvēli emuāristu padomiem un pieredzei vairāk uzticas ievērojami lielāks pulks ļaužu, proti, 37 %, bet slavenībām — 11,5 %.

„Tas ir tāpēc, ka noteiktu preču iegāde jau sen nav tikai pirkums. Noteiktu zīmolu un stila preču izvēle ļauj sevi identificēt ar noteiktu grupu un parādīt citiem savas vērtības un uzskatus. Piemēram, tautiska šalle parāda patriotismu, bet, ignorējot zīmolu, kas kosmētikas testēšanā izmanto dzīvniekus, var nodemonstrēt zaļās vērtības,” paskaidro starptautiskajā konkursā Digital Communication awards 2018 apbalvotā AWOlsen &Partners projektu vadītāja Marija Vorkule. „Ļoti bieži mēs neapzināti dodam priekšroku kosmētikai un apģērbam, ko lieto mūsu atdarināšanas cienīgie paraugi, kas pazīstami arī ar nosaukumu ietekmētāji. Tomēr pētījumi liecina, ka no mūsu pašu dzīves stipri atšķirīgi etaloni patiesībā reti ietekmē mūsu patēriņa izvēli. Mūs interesē, kādā tērpā Kardašjana izkāpa no sava dārgā automobiļa, bet diez vai mēs atļausimies sev iegādāties tādu pašu. Tādējādi ļaudis orientējas pēc citiem ļaudīm, kas ir daudz līdzīgāki viņiem pašiem. Šajā ziņā sociālie tīkli ir neizsmeļams iedvesmas avots, jo Instagram ir lērums skaistuļu, kas sevi dēvē par emuāristēm un ir gatavas izpaust sava skaistuma un stila noslēpumus,un viņām mēs līdzināmies daudz vairāk nekā tālajām izklaides nozares zvaigznēm. Šo tendenci apstiprina arī pētījums: 39 % 18 līdz 35 gadus vecu Latvijas iedzīvotāju piekrīt apgalvojumam, ka seko līdzi emuāristam tāpēc, ka uzskata viņu par līdzīgu sev pašam pēc izskata, uzskatiem, izvēlēm vai uzvedības.”

Turklāt 31 % aptaujāto gandrīz piekrīt apgalvojumam, ka gribētu piekopt tādu pašu dzīvesveidu kā ietekmētāji, kam viņi pieseko, un vēl 15 % respondentu pilnīgi piekrīt šīm apgalvojumam.