Aktualitātes

Kā tagad pārdod instagramā

Dr. sc. comm. Olga Kazaka
komunikācijas aģentūras A. W. Olsen & Partners partnere, Latvijas Universitātes docente

Nupat Rīgā norisinājās liela konference, kas bija veltīta mārketingam Instagram. Vairāki Latvijas un starptautiskie eksperti stāstīja, kā ne tikai sazināties, bet arī pārdot caur šo sociālo tīklu. Lūk, galvenās izskanējušās tendences.

1. Punktreklāma

Vairs nepietiek prast rakstīt tekstus, publicēt skaistas fotogrāfijas un reklamēt vēstījumus kādai nosacītai 25–35 gadus vecu sieviešu auditorijai. Instagram tagad ļauj precīzi nodot vēstījumu konkrētai auditorijai. Piemēram, klients apskata autotirgotāja mājaslapu un pēc tam sociālajā tīklā sāk redzēt ieinteresējušā automobiļa reklāmu. Organizācijas var soli pa solim aizvest klientu līdz pirkšanas lēmumam. Mērķauditorijas atlase un atkārtota atlase sociālajos tīklos ir kļuvusi arī par risinājumu tā dēvētajam mobilajam aklumam, par ko pirms dažiem gadiem sāka raizēties tirgotāji, kad pamanīja, ka samazinājusies pārdošana zonā pie kases. Agrāk pircēji, gaidot savu kārtu, labprāt papildināja iepirkumu grozu ar impulsa pirkumiem, bet tagad apmeklētāji iedur skatienu ierīcē. Šodien par īpašo piedāvājumu, kas atrodas pāris soļu attālumā, pircējs uzzinās tieši no sociālajiem tīkliem.

2. Kāpēc nav jāskatās influenceru topi

Jau 2015. gadā mūsu aģentūra A. W. Olsen & Partners pirmā centās izveidot instagramā populāru personu sarakstu. Un jau tad mēs sapratām, ka tādi saraksti lieliski noder jautājuma aktualizēšanai kopumā, bet ar tiem nepietiek, lai pieņemtu nopietnus ar influenceru mārketingu saistītus lēmumus. Tāpēc, ja tagad plānojat veidot sadarbību ar Instagram slavenību, paskatieties ne tikai viņa sekotāju skaitu, bet arī, no kādiem reģioniem tie ir (piemēram, ja esat fizisks veikals Rīgā, vai gribat tērēt finanses reklāmai profilā, ko lasa cilvēki Krievijā vai Anglijā), pie kuras vecuma grupas pieder, kāds ir vīriešu un sieviešu īpatsvars, cik ietekmētājam ir robotu un masu sekotāju, kāds ir auditorijas iesaistes līmenis. Tāpat ir jāizanalizē izvēlētā influencera parastais saskarsmes stils, viņa sadarbības pieredze ar citiem zīmoliem. Pēc šādas analīzes mēs bieži vien nonākam pie pilnīgi citāda rezultāta, nekā pamatojoties uz sarakstu. Prakse liecina, ka dažkārt sadarbība ar sekotāju skaita ziņā mazāk vērienīgiem ietekmētājiem, kas ir pievērsušies noteiktam tematam un ir pazīstami un cienīti noteiktās aprindās, organizācijai izrādās pat efektīvāka.

3. Jaunu mijiedarbības formu meklējumi

Savstarpēja reklamēšana ne tikai ietekmētāju, bet arī citu organizāciju profilos ir vēl viena iespēja nodot savus vēstījumus. Atrodiet organizācijas, ar kurām jūs nekonkurējat, bet ar kurām jums sakrīt mērķauditorija, izdomājiet iespējas kopīgi sniegt lietotājiem īpašos piedāvājumus, jaunu pieredzi un emocijas. Turklāt instagramā jūs var popularizēt arī darbinieki un klienti. Padomājiet, vai jūs to pietiekami stimulējat.

Viens no mērķiem, kāpēc cilvēki lieto sociālajos tīklus, ir komunikācija par viņiem svarīgiem tematiem. Mēs redzam, ka tagad instagramā var atrast ekspertus visām gaumēm, sākot no pieredzējušām māmiņām līdz astrologiem un citiem speciālistiem. Viņi atrod savu auditoriju, veido savu kopienu. To var darīt arī zīmoli. It īpaši tāpēc, ka Instagram piedāvā arvien vairāk rīku mijiedarbībai ar auditoriju: Instastrories, IGTV, iespēju norādīt preces cenu, kā arī izveidot Instagram vizītkarti izvietošanai fiziskajā vidē, piemēram, veikalā vai uz iepakojuma.

Meklējiet un izmēģiniet jaunas mijiedarbības formas. Piemēram, kad pirms dažiem gadiem mēs tikko bijām izdomājuši projekta Celebrity box koncepciju, kura galvenā doma — oriģināls dažādu zīmolu preču komplekts ir pieejams tikai mazai izvēlētu ietekmētāju grupai, sākumā ne visi novērtēja šo ideju. Tikai pēc tam, kad mēs bijām parādījuši, ka šī ideja darbojas, piedzīvojuši vairākus mēģinājumus to nokopēt, kā arī saņēmuši balvu starptautiskā konkursā, daudziem tas kļuva par saprotamu komunikācijas kanālu.

Lai gan konferencē bija runa par konkrētu sociālo tīklu, skaidrs, ka viens pats Instagram neattīstīs jūsu uzņēmumu un ne tikai ietekmētāji var jūs padarīt slavenu un mīlētu. Saskarsmei ar mērķauditorijām izmantojiet arī citas formas un kanālus, apvienojiet tiešsaisti un bezsaisti, pirmām kārtām domājiet par vēstījumu un tikai pēc tam, pa kādiem kanāliem un kādās formās to nodot vajadzīgajiem ļaudīm.