Aktualitātes

Tā sacīt – pilsētas pele un lauku pele

Agnija Jankovska
A.W.Olsen & Partners projektu vadītāja

Lielākajai daļai Latvijas iedzīvotāju liekas, ka vērtīgākie notikumi un iespējas ir mūsu galvaspilsētā Rīgā. Vai vismaz mums tā liek domāt valsts ekonomiskie rādītāji. Trešdaļa (33 %) Latvijas iedzīvotāju dzīvo Rīgā. Protams, par iemeslu tam tiek minētas darba iespējas. Pārējā Latvijas daļa tiek asociēta ar brīvdienu atpūtas braucieniem, stilīgu kafejnīcu vai jūras apmeklējumiem. Brīvdienās varam redzēt, ka sociālajos tīklos tiek ieliktas skaistas fotogrāfijas ar tēmturi #iesakuapmeklēt (pilsēta), bet darbdienās visi atgriežas galvaspilsētā.

 
Skumji, ka tā mums liekas, jo mani pēdējā laika novērojumi ir tieši saistīti ar to, ka daudzas spējīgas ģimenes izvēlas par dzīvesvietu kādu lielāku Latvijas pilsētu, nevis Rīgu. Pēc Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) datiem, laikposmā no 2011. līdz 2018. gadam no Rīgas uz citām Latvijas pašvaldībām ir pārcēlušās 40 258 personas, kas ir ļoti liels skaits. Taču šis nav stāsts par dzīvesvietas izvēli, bet to, vai citas Latvijas pilsētas tiek līdzi Rīgas ritmam un tendencēm, vai citas pilsētas var radīt iedvesmojošus zīmolus un profesionālu komunikāciju ar saviem patērētājiem?

Stilīgās vietas ārpus Rīgas ir kļuvušas ļoti iecienītas, jo to veidotāji, iespējams, ir nobaudījuši Rīgas enerģiju, bet pamatā viņiem ir vērienīga domāšana, ticība perfekcionismam un lielākas ambīcijas. Varbūt Rīga ir jānogaršo, lai pēc tam šo enerģiju aptuveni 30–40 gadu vecumā izlietotu citā vietā kā lielāka radīšanai.
Veiksmīgas uzņēmējdarbības pamatā ir jābūt arī stipram uzņēmuma zīmolam. Zīmols patērētājos raisīs konkrētu vēlmi tam piederēt vai ne, to nogaršot vai ne, to iegādāties vai ne. Kuri tad ir daži no Latvijā (šoreiz Rīgu izlaižot) iemīļotiem zīmoliem, un kāpēc?
Vietu secībai nav nozīmes, un šie ir tikai daži spēcīgi zīmoli ārpus Rīgas.

1. Valmiermuižas alus un Aigars Ruņģis (Valmiera). Aigaru Ruņģi ieliku apzināti, jo arī viņš jau ir zīmols.
Tirgvedības speciālista izveidots zīmols (un, protams, preces) ar spēcīgu pozicionējumu, konkrētu vēstījumu sabiedrībai, vēlmes radīšanu tam piederēt un to lietot. Vēstījums — lai katros svētkos uz galda būtu alus! Tas noteikti uzrunā patērētājus ar zīmola kvalitāti, pozicionējumu un līdz šim iegūto reputāciju.

2. „Wooly Organic” (Liepāja)

Šis zīmols ir obligāta jauno māmiņu izvēle. Nu jau tas ir pazīstams ne tikai Latvijā, bet arī daudzviet aiz Latvijas robežām. Zīmolu spēcina tā izveidotāja, divu dēlu mamma Madara More. Preces ir dabiskas, gaumīgas un ļoti kvalitatīvas.

3. „Laima Ceramics” (Rundāle). Laima pēc studijām Lielbritānijā ir atgriezusies Latvijā, lai ar traukiem dotu savu artavu ikdienas izdaiļošanā. Viņas preces ir pieprasītas un daudzu iemīļotas ne tikai Latvijā, bet arī aiz mūsu valsts robežām. Laima veido gan Latvijas māla traukus, kurus apdedzina tradicionālajā svēpētajā malkas ceplī, gan porcelāna un akmensmasas traukus.

4. „Engure Café” un „Kafff Pizzza” (Engure)

Šī nu bija šīs vasaras obligātā ēstuve. Izslavētā picu cepēja Līva Blumberga ir iekarojusi daudzu kārumnieku sirdis. Ar ko šis zīmols ir iemīļots? Ar to pašu — kvalitāti, atmosfēru un krāsnī ceptu picu garšu. Nezinu, vai zīmolu padarīja slavenu arī tā īpašnieki Kaspars Roga, Dons un Ģirts Upītis, bet Engure tagad rullē.

5. „Goldingen Room” (Kuldīga)

Ar šo zīmolu ir saistīts arī ļoti īpašs stāsts, kā radusies šī itāļu virtuves valstība. To varat iepazīt citos rakstos. Bet „Goldingen Room” ir vieta, ko noteikti apmeklē Kuldīgas viesi (ne tikai rumbu, smilšu alas un vecpilsētu pašu). Ļaužu mīlestībai pret šo zīmolu klāt vēl nāk stāsts par mazo viesnīciņu, kas atrodas pretī restorānam. Arī šejienes īpašnieki ļoti nopietni domā par kvalitāti, stāstu un atmosfēru.

Tas, ka esmu ielikusi tikai piecus zīmolus, nenozīmē, ka tādu ārpus Rīgas vēl nav simtiem. Kad apvaicājos paziņām par zīmoliem, kam viņi vēlas piederēt un ko ieteiktu citiem, tika minēts daudz dažādu jauku uzņēmumu no visas Latvijas: „Burka & Ledus”, „Daba rada”, „Lāči”, „Rāmkalni”, „Ķelmēni”, „Maasa”, „Gardu muti”, „Mārītes zālītes”, „Mārlapiņi” un citi. Ārpus Rīgas ir ļoti daudz spēcīgu zīmolu, kas prot panākt to pašu, ko citi zīmoli Rīgā. Tikai viņiem ir dota citāda iespēja — personiska stāsta nodošana, jo mazpilsētās ir atšķirīga pieeja uzņēmējdarbības veidošanai.