ZIŅAS

Pētījums: vairāk nekā puse Latvijas influenceru ir blēži

Marija Vorkule
A.W.Olsen & Partners projektu vadītāja
Tiek lēsts, ka 2020. gadā līdzekļu apgrozījums influenceru mārketingā būs 5 līdz 10 miljardi dolāru. Skaidrs, ka ar šādu peļņas potenciālu daudziem rodas vēlme uzaudzēt savu profilu straujāk, nekā tas ir iespējams ar godīgiem līdzekļiem. Cik liels ir krāpšanas apjoms Latvijā atsevišķi un Baltijā kopumā? Komunikācijas aģentūras „A. W. Olsen & Partners” un „Instagram” un „YouTube” blogeru analīzes platformas „HypeAuditor” veiktais pētījums liecina, ka 53 % influenceru Baltijā ir novērojamas krāpšanas pazīmes. Latvijā rezultāti ir tādi paši. Kā ir Latvijā?Latvijā vismazāk blēžu (44 %) tika novērots nanoietekmētāju kategorijā — tie ir sociālā tīkla „Instagram” lietotāji, kam sekotāju skaits nepārsniedz piecus tūkstošus. Savukārt visvairāk krāpnieku, proti, 61 %, ir to lietotāju vidū, kam ir no pieciem līdz 20 tūkstošiem sekotāju. „Tas var būt saistīts ar tādiem kā „stikla griestiem”: ja neesat persona, kas regulāri parādās medijos, ir diezgan grūti pārvarēt 20 tūkstošu sekotāju robežu un sākt labi pelnīt, tāpēc tiek uzsākta dažādu krāpšanas mehānismu izmantošana, piemēram, robotu un reakciju pirkšana, dalība grupās, kur lietotāji aktīvi komentē cits cita ierakstus, kā arī masveida piesekošanas, tas ir, parakstīšanās–atteikšanās, izmantošana,” paskaidro „A. W. Olsen & Partners” projektu vadītāja Baltijas valstīs un Latvijas Universitātes pasniedzēja Marija Vorkule. „Visbeidzot, to vidū, kam ir 20 līdz 100 tūkstoši sekotāju, krāpnieku īpatsvars ir nedaudz mazāks, bet tik un tā pārsniedz pusi — 53 %.” Kurš ir vislielākais blēdis?Varētu domāt, ka igauņu ietekmētāju vidū tiks konstatēts vismazāk tādu, kas izmanto negodīgas metodes, taču izrādījās, ka tā nav: līdz piectūkstoš sekotāju segmentā atklājās 45 % krāpnieku, 5–20 tūkstošu sekotāju kategorijā — 65 %, bet 20–100 tūkstošu sekotāju kategorijā — 55 %, tas ir, pilnīgi ...

10 komunikācijas jomas tendences pasaulē

Dr. sc. comm. Olga Kazaka
A. W. Olsen & Partners partnere, Latvijas Universitātes docente
Nupat norisinājās pasaules sabiedrisko attiecību jomas gada svarīgākais notikums — nozīmīgākās starptautiskās sabiedrisko attiecību balvas IPRA Golden World Awards pasniegšana. Šīs balvas saņēmēji tiek atzīti par visprogresīvākajiem komunikatoriem. Šogad konkursam bija iesniegti vairāki simti komunikācijas kampaņu no 64 pasaules valstīm. Interesanti, ka tikai 44 % uzvarētāju bija no Eiropas, tostarp arī Latvijas komunikācijas aģentūras „A. W. Olsen & Partners” kampaņa. Lūk, pamanāmākās tendences, kas pašlaik ir aktuālas komunikācijas jomā un atspoguļojās šā gada kampaņās. 1. Cīņa par uzticēšanos Virknei kampaņu uzmanības lokā bija uzticēšanās. Daudzās valstīs cilvēki zaudē uzticību valdībai, pašvaldībām, organizācijām un medijiem. Turklāt arvien vairāk organizāciju ir spiestas savā komunikācijas stratēģijā integrēt cīņu ar dezinformāciju. 2. Viedokļu līderi Cīņā par uzticēšanos arvien lielāka loma ir ne tikai pašu organizāciju pārstāvjiem, bet arī viedokļu līderiem, kas no ārienes palīdz nodot vēstījumus noteiktām grupām, daloties ar organizāciju daļā savas autoritātes. Un ne vienmēr tie būs sociālajos tīklos modernie ietekmētāji jeb influenceri: var būt kampaņas, kurās ideāls viedokļa līderis būs ārsts, garīdznieks vai mūziķis. 3. Sabiedrisko attiecību robežu paplašināšanās Tagad sabiedriskās attiecības var ietekmēt ne vien organizāciju reputācijas rādītājus, bet arī finansiālos rezultātus. Turklāt arvien biežāk organizācijas cenšas ar komunikācijas rīku palīdzību nevis vienkārši informēt par kaut ko pēc iespējas plašāku auditoriju, bet gan mainīt tās paradumus un viedokļus. 4. Vairāk uzmanības sociālajai atbildībai  Šogad vairāk nekā līdz šim ir audzis uz sociālo jautājumu risināšanu orientētu, kā arī korporatīvās sociālās atbildības kampaņu skaits. Acīmredzot modē ir nākusi ilgtspējīga attīstība. Tagad ir svarīgi, lai organizācijas salāgotu vārdus ar darbiem — lai tās būtu sociāli atbildīgas ne tikai ...

Latvijas satiksmes drošības kampaņa saņēmusi visprestižāko PR balvu pasaulē

Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (turpmāk - LTAB) 2018. gadā īstenotā kampaņa “Mobilais Saskaņotais Paziņojums” (Three steps to safe roads) saņēmusi zelta godalgu pasaules vislielākajā sabiedrisko attiecību jomas konkursā IPRA Golden World Awards 2019 tradicionālo un jauno mediju integrācijas kategorijā. Starptautiskā konkursa žūrija, kuru veidoja 23 valstu pārstāvji, augsti novērtēja LTAB kampaņas unikalitāti un spēju izmantot jaunās tehnoloģijas autovadītāju ikdienas uzlabošanai.  “LTAB kampaņa šīgada konkursā sacentās ar vairākiem simtiem citu komunikācijas kampaņu no 64 pasaules valstīm. Patīkami, ka nozares profesionāļi un žūrija augsti novērtēja mūsu organizācijas paveikto līdzās tādām pasaulē pazīstamām korporācijām kā Google, Adidas, Coca Cola, Aramco, Ford, Lukoil un citas. Tas pierāda, ka arī Latvijā mēs spējam radīt produktus un pakalpojumus, ko augsti novērtē citur pasaulē,” stāsta LTAB valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins. “Ja pasaules vadošie zinātnieki publicē savus pētījumus starptautiskajos recenzējamajos žurnālos, tad komunikācijas nozares speciālistu augstākais darba kvalitātes novērtējums ir starptautiskais IPRA Golden World Awards. Šis ir jau otrais gads, kad mūsu aģentūra iegūst augstāko novērtējumu prestižajā konkursā, kas tikai vairo motivāciju meklēt jaunus efektīvus un radošus komunikācijas uzdevumu risinājumus,” stāsta komunikācijas aģentūras A.W.Olsen & Partners, kas izstrādāja un realizēja kampaņu “Mobilais Saskaņotais Paziņojums”, partnere Olga Kazaka. Kampaņas videoapraksts: https://ej.uz/3StepsToSafeRoads Par IPRA Golden World Awards Gadskārtējo konkursuIPRA Golden World Awards ir izveidojusi Starptautiskā sabiedrisko attiecību asociācija (IPRA) 1990. gadā, un tajā tiek novērtēti labākie komunikācijas projekti no visas pasaules. Apbalvotie īpaši lepojas ar atzinumu, ka viņu projekti atbilst labākajiem starptautiskajiem sabiedrisko attiecību standartiem. Pastāv daudz valstu un reģionālo konkursu, taču tikai Golden World Awards ...

Influenceru mārketings strauji attīstās, taču ne tajās jomās, kurās gaidījām

Marija Vorkule
A.W.Olsen & Partners projektu vadītāja
Vai influenceri ir tendence, kas 2019. gadā jau ir apnikusi? Ko nozīmē uz 100% izmantot influenceru radīto saturu un kādu atdevi tas var sniegt? Ticēt intuīcijai vai cipariem? Cik rūpīgi ir jādefinē look-a-like auditorija? Par šiem un citiem jautājumiem diskutēja tārgetēšanas eksperti, producenti, un, protams, paši viedokļu līderi konferencē “InstaDay”, kas norisinājās Skolkovo tehnoparkā. Zemāk aplūkoti būtiskākie momenti, par ko diskutēja digitālā mārketinga speciālisti Influenceru mārketings ne tikai aug, bet dara to strauji.  Acīmredzami, influenceru mānija aizkavēsies vēl vismaz uz gadu, par cik no viedokļu līderu radītājām reklāmām pārdošanas apjomi ar katru gadu palielinās – vidēji pusotru līdz divas reizes gadā. Piemēram, saskaņā ar Getblogger.ru datiem, kas ir Krievijas lielākā platforma viedokļu līderu izvēlē, influenceru mārketinga segments pēdējo divu gadu laikā ir pieaudzis aptuveni 6 reizes. Latvijā 2019. gadā influenceru mārketings tika izmantots specifiskām nozarēm priekš Instagram – bankām, produktu ražošanai B2B sektoram, medicīnas centriem un citiem. Mūsu valstī šis reklamēšanas veids neapšaubāmi uzņem apgriezienus, neskatoties uz to, ka daudziem pats vārds “influenceris” jau ir apnicis. Influenceri ir ieradušies uz palikšanu, lai gan jau tuvākajā nākotnē uz skatuves parādīsies arī citas personības Māmiņu blogi, tāpat kā interjera dizaina blogi, vairs nav trendīgi. Vienu brīdi Instagram bija piepildīts ar bērnu preču, izklaižu un ar bērnu audzināšanu saistītām reklāmām. Un, lai gan diskusijas par bērnu tematiku nekļūs mazāk aktuālas, reklāmdevēju interese par influencerēm-māmiņām ir samazinājusies par 3%. Jāpiebilst, ka par šo tēmu komunicējošo blogeru skaits ir samazinājies par 10%. Droši vien blogeru ...

A. W. Olsen & Partners un LTAB kampaņa saņēmusi visprestižāko komunikācijas balvu pasaulē

Latvijas komunikācijas aģentūra A. W. Olsen & Partners ir kļuvusi par pasaules vislielākā sabiedrisko attiecību jomas konkursa IPRA Golden World Awards (GWA) 2019 uzvarētāju aģentūru vidū tradicionālo un jauno mediju integrācijas kategorijā. Apbalvojums ir piešķirts par kampaņu „Trīs soļi pretī ceļu satiksmes drošībai Latvijā”, kas izstrādāta un īstenota pēc Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) pasūtījuma. Ar godalgu IPRA GWA jau gandrīz trīsdesmit gadus tiek novērtēti labākie komunikācijas projekti no visas pasaules, ņemot vērā projekta sarežģītību, jaunradi, oriģinalitāti un tamlīdzīgus kritērijus vietējās sabiedrības, valsts, reģiona un pat visas pasaules kontekstā. „Šķiet, ka šogad konkurss ir spēris soli uz priekšu. Mēs redzam arvien radošāku sociālo tīklu izmantojumu un izcilu jaunradi,” norāda Starptautiskās sabiedrisko attiecību asociācijas (IPRA) prezidente un žūrijas priekšsēdētāja Svetlana Stavreva. „Par šo prestižo balvu katru gadu cīnās spēcīgākie pasaules līmeņa komunikatori. IPRA GWA saņemšanu jau otro gadu pēc kārtas mēs uzskatām par apliecinājumu, ka aģentūras A. W. Olsen & Partners pieeja komunikācijas procesiem ir efektīva un progresīva. Piemēram, šogad apbalvotajā kampaņā mēs izmantojām vēstījuma fokusēšanu, dizaina domāšanu, inovāciju ieviešanu procesu atvieglošanai, provokāciju un datu analīzi. Tas mums ļāva saprotami runāt par sarežģītu un ne pašu aizraujošāko tematu, kas ir saistīts ar automobiļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligāto apdrošināšanu. Ne velti žūrija uzsvēra jauno un tradicionālo kanālu līdzsvaru mūsu kampaņā, jo šim aspektam mēs pievērsām īpašu uzmanību, saprotot, ka šeit slēpjas liela daļa mūsdienu kampaņu panākumu,” sacīja aģentūras A. W. Olsen & Partners partnere Olga Kazaka. LTAB valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins: “LTAB ir ļoti gandarīts par to, ka A.W.Olsen & Partners, ...

Pretkrāpšanas kustība #Atkrāpies! plūc uzvaras laurus vēl divos starptautiskos konkursos

Pretkrāpšanas kustība #Atkrāpies! saņēma starptautisku apbalvojumu konkursā European Excellence Awards, uzvarot pārmaiņu komunikācijas kategorijā. Vienlaikus Maskavā norisinājās Eventiada IPRA The International Public Relations Association) Golden World Awards  2018  apbalvošanas pasākums, kurā kustību apbalvoja ar izcīnīto 1. vietu sociālo projektu kategorijā. Balvas ir piešķirtas par Finanšu ministrijas un komunikācijas aģentūras “A. W. Olsen & Partners” radīto un īstenoto pretkrāpšanas kustības #Atkrāpies! (#FraudOff!) koncepciju un komunikācijas kampaņu, kurā vairāki desmiti valsts, nevalstisko un komerciālo organizāciju cīnās ar krāpšanu visdažādākajās tās izpausmēs. Kustība turpinās jau otro gadu, iepazīstinot dažādas sabiedrības grupas ar iespējām saskatīt un cīnīties pret dažādu veidu krāpniecību mūsu valstī.   “Vēl divas balvas kā starptautiska atzinība, kā arī arvien pieaugošais dalībiestāžu un organizāciju skaits liecina par kustības #Atkrāpies! nepieciešamību un nozīmi. Kustība aug, un esmu pārliecināta, ka līdz ar to aug arī mūsu sabiedrība – kļūst zinošāka, vērīgāka, piesardzīgāka, bet vienlaikus arī drošāka. Starptautiskais novērtējums dod jaunu motivāciju gan #Atkrāpies radītājiem, gan visiem dalībniekiem turpināt iesākto un popularizēt kustības pamatideju arvien plašākam cilvēku lokam tepat Latvijā un arī ārpus mūsu valsts robežām,” pauž Finanšu ministrijas valsts sekretāres vietniece nodokļu administrēšanas un ēnu ekonomikas apkarošanas jautājumos Jana Salmiņa. “Kustība #Atkrāpies kopā ir saņēmusi jau trīs prestižas starptautiskas balvas, kas apliecina mūsu nostāju: valsts pārvaldes komunikācijai jāiet prom no tradicionālās komunikācijas ar standarta kanāliem un neitrāliem vēstījumiem. Tai jābalstās uz aktuālākajām tendencēm, izmantojot radošus risinājumus. Šo kustību pozitīvi izceļ arī tas, ka tajā savus resursus ir apvienojuši vairāki desmiti Latvijas valsts pārvaldes organizāciju, tādā veidā integrēti un efektīvi cīnoties pret ...

Speciālisti ķērušies pie blogeru un influenceru jomas sakārtošanas

Marija Vorkule
A.W.Olsen & Partners projektu vadītāja
Pagājušajā nedēļā, 1. novembrī, Sky & More norisinājās Latvijā pirmais workshop influenceriem un jaunajiem blogeriem, kas atšķirībā no visiem iepriekšējiem bija veltīts nevis tam, kā popularizēt savu Instagram profilu, bet gan juridiskiem jautājumiem: reģistrācijai, rēķinu izrakstīšanai, nodokļu nomaksai un daudz kam citam. Cita starpā tika apspriesti arī reputācijas riski, ētika influenceru darbā un algoritmi, ar kuru palīdzību zīmoli un aģentūras izvēlas, ar ko sadarboties. Ekspertes bija Maija Armaņeva, kas ir profesionāla pilna laika emuāriste, daudzu starptautisku zīmolu vēstniece ar vairāk nekā triju gadu profesionālo pieredzi emuāristes darbā, Marija Vorkule, kas ir komunikācijas aģentūras A. W. Olsen & Partners komunikācijas projektu vadītāja Baltijas valstīs un Digital communication awards 2018 laureāte par Latvijas ietekmētāju tirgus izpēti un analīzi un formulas izstrādi ietekmētāju atlasei konkrēta zīmola vajadzībām, kā arī nodokļu speciāliste Viktorija Kristholde-Lūse no advokātu biroja Vilgerts. Sarīkojuma organizētājas Maija un Marija norāda, ka interese par blogošanas juridisko aspektu ir ļoti liela. „Ir milzum daudz konferenču par sava Instagram profila popularizēšanu, tomēr, kad blogeram sāk piedāvāt sadarbību, rodas daudz jautājumu, kā reģistrēties — kā sabiedrībai ar ierobežotu atbildību vai kā personai, kas veic saimniecisko darbību, vai kā patentmaksas maksātājam —, kādi nodokļi katrā gadījumā ir jāmaksā, kā veikt grāmatvedības uzskaiti, vai drīkst norakstīt izdevumus un kādus tieši, kā izrakstīt rēķinus, kam pievērst uzmanību, slēdzot līgumus, un kāpēc uzņēmumi nelabprāt slēdz autoratlīdzības līgumus,” stāsta Maija Armaņeva. „Tāpēc mēs nolēmām sarīkot pirmo darbsemināru Latvijā, kur apspriest šos jautājumus ar uzaicinātu nodokļu speciālistu. Savukārt es pastāstīju, kam, pēc manas pieredzes, ir jāpievērš uzmanība, slēdzot ...