ZIŅAS

Instagram influeceri: nevis skaits, bet izcelsme

Marija Vorkule
A.W.Olsen & Partners projektu vadītāja
Viennozīmīgi, mārketinga un sabiedrisko attiecību nākotne ir sociālajos tīklos: 88% jauniešu vecumā no 13 līdz 16 gadiem ikdienā sērfo internetā, izmantojot viedtālruņus, turklāt 70% no viņiem lielāko daļu sava laika pavada, izmantojot sociālos tīklus. Vairāk nekā puse jauniešu (57%) internetu patērē vismaz 3 stundas dienā [1]. Paredzams, ka līdz 2017. gada beigām 75% nozares profesionāļu savās kampaņās izmantos influencerus [2], savukārt tiek prognozēts, ka 2018. gadā par 39% palielināsies šī kanāla izmantošanas izmaksas [3]. Gaidīsim aktuālos datus, lūkojot, vai tiks attaisnotas iepriekšminētās prognozes, taču jau tagad jāatzīst, ka “neformālā komunikācija” mūsdienu versijā definējama kā influencer marketing, kas mūsdienu komunikācijas laukā paliks ilgstoši un tādēļ būtu jāuztver visai nopietni. Jau kopš seniem laikiem word of mouth komunikācija bija spējusi gāzt kalnus, vai, kā minimums, pilsētas. Šādā pat veidā 1635. gadā Nīderlandi apņēma tulpju drudzis: ikviens uzskatīja par nepieciešamību savā īpašumā iegādāties tulpes, kas, pateicoties “viedokļu līderu” radītajai ažiotāžai, kļuva par bagātības un varas simbolu, atspoguļojot augsto statusu sabiedrībā. Baumās pamatotās spekulācijas noteica rekordlielu tulpju sīpolu cenu, kas šodienas izteiksmē būtu līdzvērtīga 40 000 dolāru, savukārt 1637. gadā sabiedrības viedoklis krasi mainījās, kļuva negatīvs attiecībā uz tulpju iegādāšanos un to cena samazinājās 20 reizes, kas tādējādi valstī radīja dziļu finanšu krīzi. Notikuma rezultātā Nīderlande pat vairākas desmitgades pēc šī gadījuma izjuta zināmas grūtības kolonijas intereses aizstāvošo kareivju pakalpojuma izmantošanas apmaksā, kas līdztekus veicināja Jaunās Amsterdamas, skaistās pilsētas Amerikas austrumkrastā, kura tagad tiek saukta par Ņujorku, zaudējumu [4]. Šis komunikācijas kanāls savu aktualitāti ...

Korporatīvā komunikācija 2018. gadā: emociju pārvaldība

Dr.sc.comm. Olga Kazaka
A.W.Olsen & Partners partnere, Latvijas Universitātes lektore
Novērojot, kādas korporatīvās komunikācijas tendences ir kļuvušas aktuālas 2017. gadā un ietekmēs sabiedrisko attiecību un mārketinga kampaņu panākumus 2018. gadā, top skaidrs, ka cita starpā ļoti svarīga būs prasme pārvaldīt emocijas. Modē nākusī nostalģija un pieredzes gūšana, diskusijas par emocionālo intelektu, pēcpatiesīgumu un viltus ziņām piešķir daudzslāņainību un dziļumu šai pirmajā acu uzmetienā vienkāršajai parādībai. Nevar nepamanīt, cik moderna pašlaik ir nostalģija. Mani studenti ģērbjas tāpat, kā es skolas gados. Nostalģija izpaužas ļoti dažādi. Ne velti paplašinātās realitātes formātā mēs ķērām tieši pokemonus, nevis kādus mūsdienu varoņus, savukārt Vācijā ir liels pieprasījums pēc kasetēs ierakstītas mūzikas. Cilvēki ir gatavi nodoties patīkamām atmiņām par pagātni, kas nevar neietekmēt to, kā mēs saskaramies ar viņiem. Es domāju, ka arvien vairāk komunikācijas kampaņu izmantos šo elementu, lai piesaistītu uzmanību un izveidotu emocionālu saikni ar zīmolu. Oksfordas vārdnīca par pagājušā gada galveno vārdu atzina „pēcpatiesīgs” (post-truth) — īpašības vārdu, kas „attiecas uz tādiem apstākļiem vai apzīmē tādus apstākļus, kuros objektīvi fakti mazāk ietekmē sabiedriskās domas veidošanos nekā apelēšana pie emocijām un personiskajiem uzskatiem”. Tieši šis vārds kļuva tik nozīmīgs tāpēc, ka masveidā izplatās viltoti ziņu portāli un viltus ziņas. Tagad daudz tiek runāts par nepieciešamību izkopt kritisko domāšanu, bet ir kāda svarīga nianse. Jau 1975. gadā Stanforda universitātes pētnieki veica interesantu eksperimentu: piedāvāja studentu grupai izlasīt vairākas pašnāvnieku pirmsnāves vēstules un noteikt, kuras ir īstas. Daļa studentu atklāja sevī īstu talantu, jo spēja atbildēt pareizi 24 gadījumos no 25. Savukārt citiem veicās daudz sliktāk ...

Kvalitāte, nevis kvantitāte: kāpēc blogeriem vajadzētu uztraukties par to, kas ir viņu sekotāji

Kas vainīgs? Katram Instagrama lietotājam tiek piedāvāts n-tais daudzums iespēju iegūt sev “laikus” un sekotājus – dažādi “uzpūsti” uzņēmumi aktīvi pierakstās Instagramā, raksta privātu informāciju tīklā un uz e-pastiem, piedāvājot savus pakalpojumus. Kādu iekārdina viņu priekšlikumi, kāds ignorē, aizmirstot dzēst tos no saviem sekotājiem. Gan vieni, gan otri izturas dažādi, bet riskē abi – profiliem, kuros ir boti nežēlīgi samazinās apgrozījums - engagement rate. Mūsdienās Instagrams ir pilns ar botiem: manikīrs no Cesvaines, burgerēstuves no Šauļiem, Louis Vuitton somiņas no Pērnavas. Viņi pierakstās pie visiem bez izņēmuma, ieskaitot jūs. Daži profili to dara paši, dažus – ieslēdz „meklētājs”, ja lietotāju ir piesaistījuši viņu pakalpojumi. Kā boti parādās profilā, tas nav tik svarīgi, svarīgi ir, kādas sekas tas var izraisīt. Boti (gan somiņas, gan burgerēstuves, gan lietotāji ar nikiem kā av195639) nav aktīvi – “nelaiko” un nekomentē. Izņēmums – kad pierakstās jūsu profilā, var pāris ziņas “ielaikot” automātiskajā režīmā pieklājības pēc, tas arī viss. Tad viņi karāsies lietotāja profilā kā akmens kaklā. Un, kaut sekotāju skaits izskatās tīri pieklājīgs, galvenā problēma nekur nepazūd – tas ir Instagrama algoritms. Kad jūs ievietojat jaunu ziņu, sākumā tā tiek parādīta ierobežotam daudzumam jūsu sekotāju. Ja šie nedaudzie izvēlētie sekotāji jūsu ziņu uzņems labi, tad tā tiks parādīta maksimālam skaitam pārējo sekotāju. Bet, ja nē, jūsu ziņu redzēs vien neliels daudzums sekotāju un jūs saņemsiet mazāk „laiku” un komentāru. Liekas, kāda botiem ar to saistība. Iedomāsimies, ka mums ir profils ar 1000 sekotājiem, mēs izveidojām ...

Trīs mīti par zīmolmaiņu

Dr.sc.comm. Olga Kazaka
A.W.Olsen & Partners partnere, Latvijas Universitātes lektore
Pēdējā laikā, kopā ar visu Latviju aktīvi meklējot jaunu tautisko apzīmējumu „Staķikam”, komunikācijas speciālisti aktīvi diskutē par zīmolmaiņas tendencēm un izaicinājumiem. Manu uzmanību šajā stāstā vairāk piesaista tas, cik bieži organizācijas pārprot zīmolmaiņas jēdzienu, procesu un sekas. 1. Zīmolmaiņas procesā svarīgākais ir atjaunināt logotipu Konsultējot uzņēmējus, vairākkārt esmu saskārusies ar nostāju, ka zīmolmaiņa galvenokārt nozīmē logotipa modernizēšanu. Tā ir tikai korporatīvās identitātes pilnveidošana, ne vairāk. Tomēr pēc būtības zīmolmaiņa paredz lielas pārmaiņas organizācijā. Bieži tas ir saistīts ar kardinālu iekšējo procesu maiņu, jaunu vērtību vai pozicionējuma ieviešanu, orientāciju uz citām vai papildu komercdarbības nišām. Kopumā zīmolmaiņas funkcija ir spēcīgi signalizēt ārējām un iekšējām publikām par pārmaiņām organizācijā. Logotipa maiņa vai pilnveidošana var būt viena no pēdējām, bet patērētājiem redzamākajām pārmaiņām. Mēdz būt arī gadījumi, kad zīmolmaiņas procesā logotips nemaz netiek mainīts. Tā bija ar „Old Spice”, kas nemainīja logotipu, bet mainīja pozicionējumu. Arī „Nike” izmanto logotipu kopš 70. gadiem, bet vairākas reizes ir mainījis savu pozicionējumu. Protams, „Circle K” gadījums ir izteikts zīmolmaiņas piemērs, bet arī tas, ko pašlaik dara „Maxima”, ir spēcīgs darbs pie zīmolmaiņas. Uzņēmums nemainīja logotipu, bet būtiski mainīja vērtības, vadības komandu un politiku, komercdarbības un komunikācijas procesus, kā arī veikalu izskatu un preču klāstu. 2. Rūpes par zīmolu ir tikai komunikatoru pienākums Otrs stereotips, kas mani bieži vien izbrīna, ir uzskats, ka zīmolmaiņa ir tikai komunikācijas speciālistu kompetencē, vai arī otrādi — notiek būtiskas pārmaiņas organizācijā, kuras vadība kļūdaini neuzskata par zīmolu ietekmējošiem procesiem un tāpēc ...

Sociālā kampaņa LViedvesmo

Mēs, #LViedvesmo, esam sociālā kampaņa. Nekādas politikas, nekādas komercijas, viss, ko mēs gribam — caur Tavu sirdi sasniegt citas sirdis. Varbūt Tu gribētu pastāstīt, kā Latvija iedvesmo Tevi? Rīkojies — paveic labu darbu! Kāds var būt labs darbs? Jebkāds, jo skaitās viss, kas vairo prieku un lepnumu par mūsu zemi. Putnu būris mežā, dabas sakopšana, palīdzība kādam, kam tas vajadzīgs, — iespēju ir daudz, tik klausi savai sirdij! Šeit būs vairāki iedvesmojoši video ar jau paveiktiem labiem darbiem un aicinājumu pievienoties arī Tev: http://ej.uz/1qiv Ja esi 6 - 12 klašu skolnieks vai viņu skolotājs, lasi nolikumu (tur atradīsi informāciju, kā pieteikties) un piedalies! Kopā mēs varam paveikt daudz! UZMANĪBU! Pieteikumu iesniegšana konkursam pagarināta līdz 15.10. un balsošana līdz 22.10.

Cik maksā 100 Saeimas deputāti?

Labdien, dārgie draugi un sekotāji! Mēs esam komunikācijas aģentūra A.W. Olsen & Partners – profesionāļu komanda, kas vienmēr gatava jauniem izaicinājumiem un sadarbībām. Dažreiz izaicinājumi ir īpaši izaicinoši. Par to arī būs šis stāsts. Šī diena ir iesākusies patiesi veiksmīgi – aiz loga spīdēja saule, e-pastā spīdēja desmit jaunas vēstules, un atpūta, savukārt, nespīdēja vispār. Un tad uzradās viņš – Rinalds, kas piedāvāja sadarboties. Tik ieintriģēti nejūtamies pat tad, kad Kanādas un Zviedrijas mača pagarinājums noslēdzās ar neizšķirtu 1:1. Tāpēc, ziņkārības vadīti, pajautājām, ko tieši Rinalds vēlas mums piedāvāt. Izrādās, pusi simta jaunu klientu un vairākus tūkstošus sekotāju! Mūsu aģentūras darbinieki vienmēr papildina savas zināšanas un nelaiž garām iespējas mācīties no citiem profesionāļiem. Tāpēc šādu korekti noformētu un informatīvu piedāvājumu palaist garām nevarējām. Lai izvēlētos, kādus sekotājus vēlamies piesaistīt, sasaucām ārkārtas sēdi un pasūtījām picas. Pēc nogurdinošām pārrunām sapratām – vēlamies, lai mūsu necilajai lapai seko 100 Latvijas Republikas Saeimas deputāti. Izveidojām sarakstu un nosūtījām Rinaldam. Atbilde nelika sevi gaidīt – jaunietis solījās to izdarīt par 10 eiro un uzreiz nosūtīja kādas sievietes bankas kontu. Cik mīļi – darbu dara pats, bet ar nopelnīto viņš palīdz kādam citam! Jāatzīst, pirmajā brīdī bijām mazliet apstulbuši. Likās, ka uzņēmīgs jaunietis izlaida savā piedāvājumā divas nulles. Taču, rūpīgi padomājot, sapratām – visticamāk, Rinalds strādā tik ātri, ka tāds darbs viņam aizņem dažas minūtes. Lai pārliecinātos par jaunieša darba kvalitāti, izpētījām viņa Facebook profilu. Izskatās, ka, iespējams, jau vairāki vietējie uzņēmumi ir izmantojuši Rinalda ...

Uzmanību! Uzmanieties no «Celebrity box» viltojumiem!

Komunikācijas aģentūra A.W. Olsen & Partners gandrīz pirms diviem gadiem sāka darbu pie unikāla projekta Latvijā – „Celebrity box” – ekskluzīvu dāvanu komplektu sēriju, kas tiek piegādāti Latvijā populāriem cilvēkiem. Mēs atklājām, ka vietējā tirgū ir parādījušās dāvanu kastes, kurām tiek izmantots nosaukums „Celebrity box”, bet šiem produktiem nav nekāda sakara ar mums. Atgādinām, ka „Celebrity box” ir reģistrēta preču zīme, kas ir aizsargāta ar likumu. „Celebrity box” ir A.W. Olsen & Partners produkts, pie kura kvalitātes pilnveidošanas mēs nemitīgi strādājam, un neviens cits to nevar piedāvāt. Lūdzam būt modriem un nesadarboties ar krāpniekiem. Ja jūsu zīmols ir ieinteresēts piedalīties īstajā „Celebrity box” projektā, šobrīd ir iespēja pieteikties jaunā izlaiduma sponsoriem ( 2017. gada maijs - jūnijs). Lai uzzinātu vairāk par nosacījumiem, kā iesaistīties „Celebrity box” projektā, lūdzam sūtīt e-pastu uz celebritybox@olsen.lv. Ņemot vērā notiekošo un izvērtējot apstākļus, esam pieņēmuši lēmumu kopā ar zīmolu „Celebrity box” pievienoties pretkrāpšanas kustībai #atkrāpies, lai maksimāli aizsargātu mūsu partnerus no krāpnieciskām darbībām.