Aktualitātes

Vecā, labā «viena tante teica» evolūcija

Marija Vorkule
A.W.Olsen & Partners/Scholz & Friends Riga projektu vadītāja

Mūsdienu interneta lietotāji var lepoties ar apbrīnojamu «tuneļa redzi» — reklāma mums šķiet tik uzmācīga, ka ir izstrādājies neaizstājams reflekss laist to gar ausīm un acīm. Lasot rakstu ziņu portālā, gandrīz neviens nepievērš uzmanību tam, kas gan tur zib labajā apakšmalā, aicinoši mirgojot un vilinot ar košiem iesaiņojumiem un skanīgiem saukļiem. Daži sevišķi progresīvi jaunās paaudzes indivīdi ir pat izstrādājuši reklāmu ignorēšanas refleksu Facebook un Instagram, bez žēlastības neliekoties ne zinis par viņu uzmanības kārajiem zīmoliem.

Šajos skarbajos apstākļos tirgvedības speciālistiem ir jāliek lietā viltības un, ja nu reiz viņus dzen ārā pa durvīm, jālien iekšā pa logu. Un tāds portāls uz potenciālo klientu dzīvi patiešām ir pavēries, turklāt tas ir noticis jau pirms kāda laika! Piedāvājam jūsu uzmanībai ļoti personalizēto un ārkārtīgi efektīvo ietekmētāju tirgvedību (influencer marketing).

Ietekmētāju tirgvedība ir plaši pazīstamās produktu izvietošanas (product placement) bērns, taču agrāk preces un pakalpojumus izvietoja filmās, mūzikas videoklipos un citās vietās, bet tagad šim nolūkam arvien biežāk izmanto sociālo tīklu zvaigznes — emuāristus un slavenības. Uzņēmuma McKinsey Quarterly, kas pēta tirgus jau vairāk nekā 50 gadu, pētījums liecina, ka 20–50 % lēmumu par preces vai pakalpojuma iegādi tiek pieņemti, pamatojoties uz ieteikumu, ietekmētāju viedoklis ir vairāk nekā divas reizes efektīvāks par standarta maksas tirgvedību, bet varbūtība, ka ietekmētāja piesaistītais klients kļūs par pastāvīgo klientu, ir par 37 % lielāka, ja pārējie apstākļi ir vienādi.

To var izskaidrot ar diviem faktoriem. Pirmkārt, reklāma ir domāta visiem, kas potenciāli varētu kļūt par klientiem. Emuārists, kuram seko līdzi patērētājs X, ir pavisam kas cits, jo šis potenciālais klients X pats ir izvēlējies šo ietekmētāju, tas ir, viņa publicētie materiāli acīmredzot interesē personu X. Citiem vārdiem sakot, ietekmētājs ir viedokļa līderis, kaut kādā mērā personas X autoritāte, ar kuru X sevi identificē un kurā ieklausās, tādējādi šī ietekmētāja iedarbība ir daudz lielāka nekā reklāmas iedarbība. Otrkārt, kam jūs pats vairāk uzticētos: uzņēmumam, kas grib jums kaut ko pārdot, vai personai, kuras publikācijas jūs abonējat un kura tikai izsaka savu viedokli par kādu preci vai pakalpojumu? Profesionālajā vidē šo parādību apzīmē ar abreviatūrām RFI (informācijas pieprasījums (request for information)) un RFP (piedāvājuma pieprasījums (request for proposal)), tas ir, patērētāja vēlmi uzzināt par jūsu produktu, viņa potenciālo interesi par preci.

Laikmets, kad saukļi «Šī ir vislabākā prece pasaulē! Skrieniet visi to pirkt!» bija efektīvi, ir zudis nebūtībā, to ir nomainījusi ēra, kad patērētāji uzticas vienīgi ekspertu viedoklim. Uzņēmumiem tikai ir jānosaka, kas ir eksperts to potenciālajiem pircējiem, un jāuzaicina sadarboties. Parasti šie viedokļa līderi ir emuāristi un slavenības.

Saskaņā ar pētījuma rezultātiem visefektīvākās ietekmētāju tirgvedības platformas ir emuāri (39 %), Facebook (27 %), YouTube (9 %), Instagram (6 %), Twitter (5 %) un citi sociālie tīkli (14 %).

Capture

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Šis tirgvedības instruments ir visstraujāk augošā klientu piesaistīšanas metode jo īpaši tāpēc, ka 83 % patērētāju uzticas citu personu ieteikumiem, bet 66 % tic internetā publicētajam citu lietotāju viedoklim.

Ceturtdaļu (25 %) meklēšanas vaicājumu par zīmoliem ir rosinājušas lietotāju publikācijas sociālajos tīklos, bet vairāk nekā trešdaļas (37 %) patērētāju noslieci palikt uzticīgiem zīmolam iedvesmo tā dēvētais baumu telegrāfs (word-of-mouth), kas turklāt divreiz efektīvāk stimulē pārdošanu nekā maksas reklāma (tostarp sociālajos tīklos).

Vairāk nekā puse, tas ir, 54 %, tirgvedības speciālistu jau pētījuma veikšanas laikā bija vienisprātis ar apgalvojumu, ka nišas emuāri un grupas ir ļoti efektīvas, bet 59 % plānoja palielināt šā veida komunikācijai paredzēto budžetu. Uzņēmums Tomoson, kas piedāvā profesionālus ietekmētāju meklēšanas pakalpojumus (jā, tieši tā, kamēr Eiropā vēl diskutē, vai ietekmētāji ir efektīvi, ASV jau pelna ar to!) ir aprēķinājis, ka katrs ietekmētāju tirgvedībā ieguldītais dolārs nes uzņēmumam 6,50 dolārus peļņas.

Un visbeidzot ir pienācis laiks izvilkt dūzi no piedurknes: 51 % tirgvedības speciālistu norāda, ka ietekmētāju tirgvedība piesaista kvalitatīvāku auditoriju nekā jebkura cita tirgvedības metode. Ar šo metodi piesaistītie patērētāji ir gatavi tērēt vairāk un labprātāk dalās iespaidos ar draugiem un tuviniekiem, kļūstot par vēl vienu posmu nerimtīgajā baumu telegrāfā.