ZIŅAS

#OlsenUpToDate: aktuālākais par korporatīvo komunikāciju

Sekojiet līdzi "Olsen Up To Date" , kuros komunikācijas zinātnes doktore, praktiķe ar 20 gadu pieredzi, komunikācijas aģentūras A.W.Olsen & Partners partnere Olga Kazaka stāsta par aktuālāko PR un mārketingā. Skatieties YouTube vai citās platformās, meklēšanai izmantojot #OlsenUpToDate.

Vai jums var uzticēties?

Dr.sc.comm. Olga Kazaka
partnere komunikācijas aģentūrā A.W.Olsen & Partners, Latvijas Universitātes docente, "Pirmās PR grāmatas" autore
Uzticēšanās dinamika Ja man palūgtu nosaukt mūsdienu korporatīvās komunikācijas formulu, es teiktu, ka organizācijas piesaista auditorijas uzmanību, piedāvājot apmaiņā emocijas un iespaidus, bet notur šo uzmanību un izveido attiecības ar uzticēšanās palīdzību. Šajā kontekstā mēs redzam interesantu dinamiku. Covid-19 pandēmijas sākumā 2020. gada pavasarī starptautiskie „Edelman Trust Barometer” pētījumi parādīja krasu uzticēšanās pieaugumu nevalstiskajām organizācijām, medijiem, uzņēmumiem un it sevišķi valdībām. Ir pagājis gads, un ir skaidrs, ka tas drīzāk bija uzticēšanās kredīts, jo jaunie dati skaidri norāda, ka iestājusies vilšanās. Tā paša pētījuma rezultāti 2021. gada sākumā liecina par uzticēšanās kritumu visā pasaulē gan medijiem, gan nevalstiskajām organizācijām, gan it sevišķi valdībām. Turklāt redzams, ka uzticēšanās tradicionālajiem un sociālajiem medijiem kā informācijas avotiem ir kļuvusi tik zema, kāda nav bijusi pēdējos 9 gados. Uzticēšanās krīzes pazīmes ir vērojamas arī Latvijā. „Kantar” pētījums liecina, ka cilvēki arvien vairāk vēlas atgriezties pie tādas dzīves, kāda tā bija pirms pandēmijas, un arvien mazāk ir gatavi ievērot ierobežojumus. Turklāt respondenti biežāk norāda uz neapmierinātību ar valdību un prasa aktīvu rīcību, lai atrisinātu izveidojušās problēmas. Pats interesantākais, ka saskaņā ar pētījumu datiem cerību un uzticēšanās vektors tagad ir pārvirzījies uz uzņēmumiem. Šī kategorija izrādījās vienīgā, kas neuzrādīja dramatisku kritumu uzticēšanās indeksā. Vienlaikus ir paplašinājies arī gaidu loks. Piemēram, no uzņēmumu vadītājiem gaida, ka viņi izteiksies un aktīvi rīkosies, lai atrisinātu dažādas sociālās problēmas, kas nav tieši saistītas ar viņu biznesu. Paaudzes Y un Z norāda, ka tas, cik lielā mērā uzņēmumi pandēmijas laikā demonstrē ...

Jaunais normālais: videokonferenču etiķete un praktiski padomi

Dr.sc.comm. Olga Kazaka
partnere komunikācijas aģentūrā A.W.Olsen & Partners, Latvijas Universitātes docente, "Pirmās PR grāmatas" autore
Vispārējā karantīna un darba pārcelšana attālā režīmā daudziem ir dāvājusi jaunas virtuālo tikšanos izjūtas un uzdevusi mums interesantu jautājumu: vai videokonference ir tas pats, kas klātienes tikšanās, vai kaut kas cits? Kādas uzvedības normas šeit ir spēkā? Kas atšķiras no sarunas klātienē? Lūk, daži padomi, kas palīdzēs padarīt videokonferences efektīvākas. 1. Labi sagatavoties Pirmām kārtām sagatavoties tehniski. Par bāzes higiēnas elementiem ir kļuvuši labs mikrofons un austiņas, kā arī labs apgaismojums, kas nāk no jums sejā spīdoša loga vai lampas (nesēdiet ar muguru pret apgaismotu logu). Kamera ir jānovieto acu augstumā. Pilnīgi uzlādējiet datoru un uz tikšanās laiku atstājiet to pievienotu elektrotīklam. Aizveriet visus nevajadzīgos logus un programmas. Parūpējieties par klusu fonu, lai svarīgā brīdī sarunā neiejauktos bērni vai mājdzīvnieki. Iepriekš izmēģiniet tehniku un programmu, bet diskusijas laikā neaizmirstiet izslēgt mikrofonu, kad nerunājat. Daudz jautājumu rodas fona un apģērba izvēles sakarā. Jaunākie pētījumi liecina, ka sarunbiedri visvairāk uzmanības pievērš fonam. Mazliet mazāk — apģērba stilam un krāsai, taču tas tik un tā ir svarīgs aspekts. Visi šie elementi ir sevišķi svarīgi, ja virtuāli sazināties ar vīriešiem vai jaunākas paaudzes pārstāvjiem. Tātad, ja runājam par apģērbu, neitrāla krāsu gamma un lietišķs stils uzsvērs jūsu patiesumu, kompetenci un uzticamību, bet raksti un košas krāsas — radošumu. Ja gaidāma saruna ar augstākstāvošām personām vai svarīgiem jaunajiem klientiem, labāk izvēlēties konservatīvu lietišķo uzvalku neitrālos toņos. Neiedziļinoties sīkumos, svarīgs princips ir tāds: ja strādājat nozarē, kur klātienes sarunās lietišķs apģērbs ir norma, ir iederīgi saglabāt ...

Industriālā revolūcija sociālo tīklu komunikācijā: tērzēšanas robotprogrammatūras jeb čatboti. Ātri, vienkārši, neticami rentabli

Marija Vorkule
A.W.Olsen & Partners projektu vadītāja
Kā sasniegt 4000% IA? Kā sasniegt Jūsu zīmolā ieinteresētu auditoriju, neieguldot milzīgus budžetus reklāmā? Kā sasniegt 100% uzņēmuma ziņojumu atvēršanu? Kā maksimāli personalizētas komunikācijas laikmetā to ieviest Latvijas zīmola reālajā dzīvē? Uz šiem un daudziem citiem jautājumiem jau ir atbilde – čatboti.  Nav noslēpums, ka sociālie tīkli ir iekarojuši visu pasauli. Karantīnas laikā sociālo tīklu satura patēriņš, protams, ir tikai pieaudzis. Piemēram, Instagramtiešraides skatījumi pēdējo nedēļu laikā ir dubultojušies; Instagramlietotāji dienā publicē vidēji 6,1 stāstus, un to skatījums pieaudzis par 21%. Līdz ar to Facebookreklāmas kļuvušas dārgākas, lai gan par lietotāju “aklumu” pret zīmolu reklāmām komunikācijas speciālisti sūdzas jau ne pirmo gadu vien. Tomēr tas, pret ko lietotājiem Latvijā šī “akluma” joprojām nav, ir ziņojumi tērzētavā jeb Messenger. Tie tiek uztverti ļoti personiski un viennozīmīgi piesaista uzmanību, jo cilvēks saņem individuālu paziņojumu par to, ka viņam atrakstīts. Tūlītējas, masveida, bet personalizētas saziņas iespēju pakalpojumā Messenger nodrošina čatbotu tehnoloģija, kuru Latvijā šobrīd izmanto maz uzņēmumu. Un velti! To cilvēku īpatsvars, kuri neatver šādu ziņu, ir niecīgs. Šeit ir viena šāda sūtījuma piemērs - tika atvērti 100% ziņojumu!     Salīdzinājumam, nosūtot ziņojumu e-pastā, 20% atvērtu ziņojumu tiek uzskatīts par izdošanos. Turklāt e-pasts, pretēji ziņojumiem Messengner, bieži tiek atzīmēts kā surogātpasts. Čatbots nodrošina unikālu iespēju veidot personiskas attiecības ar lietotāju. Pateicoties etiķetēm jeb “tagiem”, kurus var piešķirt lapas sekotājiem, tos var iedalīt pēc interesēm, finansiālajām iespējām, vecuma, izglītības līmeņa (ja Jūs piedāvājat, piemēram, kursus), dzimuma, saziņas valodas, dzīvesvietas utt. - komunikatoru ierobežo tikai viņa iztēle. Kāds droši vien ...

Par ko organizāciju vadītājiem ir vērts aizdomāties tieši tagad

Dr. sc. comm. Olga Kazaka
A. W. Olsen & Partners partnere, Latvijas Universitātes docente, „Pirmās PR grāmatas” autore
Klasiski jebkādu nepatīkamu, taču neizbēgamu pārmaiņu pieņemšanas procesā cilvēki iziet piecas stadijas: noliegums, dusmas, kaulēšanās, depresija un pieņemšana. Katram tās izpaužas citādi un ne vienmēr norisinās secīgi, tomēr agri vai vēlu mums visiem ir svarīgi nonākt pieņemšanas stadijā, kas ietver izpratni, ka pagaidām nebūs tā, kā bija iepriekš, un tagad ir lietišķi jānovērtē izredzes un jāpārkārtojas. Lūk, trīs aktuāli aspekti, kurus šodien ir svarīgi apdomāt ikvienam organizācijas vadītājam, lai ar minimāliem zaudējumiem izkļūtu no negaidītās krīzes. 1. Emocionāls seriāls un viedokļu līderu laiks Stāsts par jaunu, noslēpumainu vīrusu, ar kuru inficējas daudz ļaužu, aktivizē mūsu pašsaglabāšanās instinktu, tāpēc piesaista lielu auditorijas uzmanību. Lai cik ciniski tas neizklausītos, Covid-19 ir kļuvis par jaunu seriālu, kura sižetam cilvēki aizrautīgi seko līdzi ziņu resursos un sociālajos tīklos. Pašreizējie notikumi apstiprina sen zināmu faktu: emocijas piesaista uzmanību un pārliecina daudz efektīvāk nekā fakti. Kam auditorija tagad noticēs un kuros ieklausīsies? Tajos, kas spēs atrast līdzsvaru starp faktiem un emocijām, lai pēc iespējas efektīvāk noformulētu savu domu. Kā izcilu šāda līdzsvara piemēru varu minēt Angelas Merkeles ārkārtas uzrunu tautai. Jauns pārbaudījums gaida arī kritiskās domāšanas koncepciju. Krīze vienmēr ir lieliska augsne baumu un sazvērestības teoriju izplatīšanai. Un šeit visu organizāciju sistemātiska komunikācija kļūst vēl izšķirīgāka. 2. Elastība un stratēģiskā komunikācija kā krīzes pārdzīvošanas potenciāls Kad viss kārtībā, ir grūti saskatīt patiesu profesionālismu. Savukārt krīzes apstākļos spēja operatīvi reaģēt un pielāgoties kļūst par konkurences priekšrocību. Piemēram, situācijā, kad daudzus veikalus skar vīrusu ierobežošanai noteiktie pasākumi, par ...

Aģentūra A.W.Olsen & Partners — European Excellence Awards 2019 fināliste divās kategorijās

Latvijas PR aģentūra A.W.Olsen & Partners kļuvusi par lielākā Eiropas komunikācijas konkursa European Excellence Awards 2019 finālisti uzreiz divās kategorijās —“Government Agencies & Parties” un“Estonia, Lithuania, Latvia”. Kompetenta žūrija augsti novērtējusi aģentūras A.W.Olsen & Partners projektu “Trīs soļi pretī ceļu satiksmes drošībai Latvijā”, (Three steps to safe roads in Latvia), kas izstrādāts un īstenots pēc Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) pasūtījuma, ka arī kampaņu “Youtūberi pret krāpšanu” (YouTubers against fraud), kura tika realizēta pretkrāpšanas kustības #Atkrāpies!/ #FraudOff! ietvaros sadarbībā ar Latvijas Republikas Finanšu ministriju. Jāatzīmē, ka abi projekti jau tikuši profesionāli pagodināti starptautiskā līmenī. Kustība #Atkrāpies! Iepriekš jau saņēmusi visprestižākos starptautiskus apbalvojumus: augstākais apbalvojums sabiedrisko attiecību jomā IPRA Golden World Awards (GWA) 2018 aģentūru kategorijā par sadarbību ar valsts sektoru; starptautisks apbalvojums konkursā European Excellence Awards, uzvarot pārmaiņu komunikācijas kategorijā; pirmā vieta Eventiada IPRA GWA 2018 sociālo projektu kategorijā. Savukārt kampaņa “Trīs soļi pretī ceļu satiksmes drošībai Latvijā” saņēmusi arī zelta godalgu pasaules vislielākajā sabiedrisko attiecību jomas konkursā IPRA Golden World Awards 2019 tradicionālo un jauno mediju integrācijas kategorijā. Ar divu kampaņu videoaprakstiem var iepazīties šajā vietnē: https://ej.uz/FraudOff_2018_case https://ej.uz/3StepsToSafeRoads Par European Excellence Award Prestižākā Eiropas prēmija European Excellence Award tiek pasniegta par izciliem sasniegumiem sabiedrisko attiecību un komunikāciju jomā kopš 2007. gada. Starptautiska žūrija vērtē pretendentus dažādās kategorijās – no iekšējās komunikācijas līdz sabiedrisko attiecību projektiem, tādējādi izceļot labākos darba piemērus komunikācijas un PR jomā visā Eiropā.

Pētījums: vairāk nekā puse Latvijas influenceru ir blēži

Marija Vorkule
A.W.Olsen & Partners projektu vadītāja
Tiek lēsts, ka 2020. gadā līdzekļu apgrozījums influenceru mārketingā būs 5 līdz 10 miljardi dolāru. Skaidrs, ka ar šādu peļņas potenciālu daudziem rodas vēlme uzaudzēt savu profilu straujāk, nekā tas ir iespējams ar godīgiem līdzekļiem. Cik liels ir krāpšanas apjoms Latvijā atsevišķi un Baltijā kopumā? Komunikācijas aģentūras „A. W. Olsen & Partners” un „Instagram” un „YouTube” blogeru analīzes platformas „HypeAuditor” veiktais pētījums liecina, ka 53 % influenceru Baltijā ir novērojamas krāpšanas pazīmes. Latvijā rezultāti ir tādi paši. Kā ir Latvijā?Latvijā vismazāk blēžu (44 %) tika novērots nanoietekmētāju kategorijā — tie ir sociālā tīkla „Instagram” lietotāji, kam sekotāju skaits nepārsniedz piecus tūkstošus. Savukārt visvairāk krāpnieku, proti, 61 %, ir to lietotāju vidū, kam ir no pieciem līdz 20 tūkstošiem sekotāju. „Tas var būt saistīts ar tādiem kā „stikla griestiem”: ja neesat persona, kas regulāri parādās medijos, ir diezgan grūti pārvarēt 20 tūkstošu sekotāju robežu un sākt labi pelnīt, tāpēc tiek uzsākta dažādu krāpšanas mehānismu izmantošana, piemēram, robotu un reakciju pirkšana, dalība grupās, kur lietotāji aktīvi komentē cits cita ierakstus, kā arī masveida piesekošanas, tas ir, parakstīšanās–atteikšanās, izmantošana,” paskaidro „A. W. Olsen & Partners” projektu vadītāja Baltijas valstīs un Latvijas Universitātes pasniedzēja Marija Vorkule. „Visbeidzot, to vidū, kam ir 20 līdz 100 tūkstoši sekotāju, krāpnieku īpatsvars ir nedaudz mazāks, bet tik un tā pārsniedz pusi — 53 %.” Kurš ir vislielākais blēdis?Varētu domāt, ka igauņu ietekmētāju vidū tiks konstatēts vismazāk tādu, kas izmanto negodīgas metodes, taču izrādījās, ka tā nav: līdz piectūkstoš sekotāju segmentā atklājās 45 % krāpnieku, 5–20 tūkstošu sekotāju kategorijā — 65 %, bet 20–100 tūkstošu sekotāju kategorijā — 55 %, tas ir, pilnīgi ...